een gletsjer beklommen - Reisverslag uit Hemsedal, Noorwegen van Joost & Moniek Kuppen - WaarBenJij.nu een gletsjer beklommen - Reisverslag uit Hemsedal, Noorwegen van Joost & Moniek Kuppen - WaarBenJij.nu

een gletsjer beklommen

Door: kup en moos

Blijf op de hoogte en volg Joost & Moniek

27 Juli 2010 | Noorwegen, Hemsedal

Hallo,

Een verslagje vanuit Hemsedal.
Wat we zoal de laatste dagen gedaan hebben was weer erg mooi.
We hebben een staafkerk bezocht. We zijn bij een meteorietkrater wezen kijken.
Ook zijn we bij een beren park geweest en het hoogte punt van de reis was toch wel de
Hardanger Jokulen gletsjer die Joost en ik hebben beklommen.
Het was echt super mooi en heel bijzonder.
Zondag ochtend om 8 uur waren we met de auto richting Geilo gereden. Hier vandaan hebben we de trein richting Finse gepakt.
Finse is een klein dorp wat maar 5 inwoners telt.
Eenmaal uitgestapt bij het stationnetje werden we gehaald door de gids (Ronnie) die ons mee de gletsjer op nam.
De wandel tocht naar de gletsjer was vrij zwaar, maar eenmaal onder bij de gletsjer kon het al niet meer stuk!
We hadden een klein groepje van 11 mensen (de enige mensen van die dag in het dorpje) dus echt een privé tocht zonder ook maar andere mensen te zien op die dag!
Heerlijk wat een rust, wat een uitzicht en een beetje kriebels :)…..
Iedereen kreeg spikes schoenen aan, en een soort van een berg beklim pakje waar 1 touw aan vast zat die dus iedereen aan elkaar hield! Een helm ontbrak niet en zelf moesten we voor de handschoenen en dikke kleding zorgen.
Dit was echt 1 van de betere uitjes die we ooit op een vakantie gedaan hebben (als je boven op een gletsjer staat geeft dat echt een kick.)
De gletsjer is ook niet glad, je passeert kloven waar je over heen springt en sneeuw stukken die je met zekere nauwkeurigheid moet passeren.
De gids maakte af en toe met zijn ijs bijl een soort van trapjes om zijn weg goed te kunnen volgen. We hebben een fijne dag gehad, veel foto’s en filmpjes gemaakt dus dat volgt na deze reis.

• 27 Juli 2010 - 16:29

John En Silvia Vogels:

KEI MOOI....maar....ik krijg er de kriebels van met m'n hoogtevrees!!

We wensen jullie een goeie reis terug!

John en Silleke

• 27 Juli 2010 - 17:06

Mariette:

Ik ben reuze benieuwd naar jullie foto's. Dat jullie de Hardanger Jokulen beklommen hebben!! Wij zijn er op afstand omheen gelopen en Henk heeft prachtige foto's gemaakt. Ik wist niet dat je daar op kon klimmen.
    Fijn om jullie zo te kunnen volgen!
    Goede thuisreis,
    Mariette

• 27 Juli 2010 - 19:06

Bart En Maaike:

Wat een mooie foto's en verhalen om te lezen en te bekijken. Heel veel plezier nog de laatste dagen en een goede reis terug!

Groetjes Bart en Maaike

• 27 Juli 2010 - 20:28

Ine:

Heel leuk om jullie avonturen te lezen.Ik hoop ook de foto's nog eens te zien. Nog veel plezier voor de tijd dat jullie nog daar zijn. En natuurlijk een goede reis terug.Groetjes Ine

• 28 Juli 2010 - 09:40

Hannie En Jan:

Ontzetten mooi wat jullie beleven, ik moet er zelf niet aan denken om dit te moeten doen, maar dat ligt aan de leeftijd.
    Nog mooie dagen en goede reis terug.
    gr. Hannie en Jan

• 28 Juli 2010 - 09:53

Ingrid:

Super, wat een belevenis zeg, zou zelf zo mee willen....
    groetjes en nog veel plezier

• 28 Juli 2010 - 10:09

Annie:

Hoi Moniek en Joost,
    Ik kan allerlei smoesjes verzinnen waarom ik niet eerder gereageerd heb op jullie prachtige verhalen maar och.. Jullie maken een geweldige reis en ik zie uit naar de foto's. Mogelijk zie ik dan gelijkenissen met plaatsen waar wij in 1978 zijn geweest. Goeie reis en gezond weer hier!!!

• 28 Juli 2010 - 20:20

Elles:

Moniek en Joost!
    Al jullie verhalen zijn weer te gaaf, en ik wil het natuurlijk allemaal nog eens horen als jullie thuis zijn. Ook naar de foto's ben ik heel benieuwd! Jij komt bijna terug, ik ga vrijdag. Ik zie je over 2 weekjes!!

X

• 28 Juli 2010 - 21:31

John En Silvia Vogel:

Ha!!

en alweer op Nederlandse bodem? Zo te lezen was het super geweest. We kletsen snel een keer bij!
    Nu mogen wij....