wat met een guide kan, kunnen wij ook zonder :-) - Reisverslag uit Oppdal, Noorwegen van Joost & Moniek Kuppen - WaarBenJij.nu wat met een guide kan, kunnen wij ook zonder :-) - Reisverslag uit Oppdal, Noorwegen van Joost & Moniek Kuppen - WaarBenJij.nu

wat met een guide kan, kunnen wij ook zonder :-)

Door: kup en moos

Blijf op de hoogte en volg Joost & Moniek

18 Juli 2010 | Noorwegen, Oppdal

Hallo allemaal,

Dit wordt weer een langer verslagje want we hebben leuke en actieve dagen achter ons.

Vrijdag zijn we naar AMOTAN geweest.
AMOTAN is een plek waar 4 rivieren samen komen en als waterval uit 1 spatten. Je hebt mooie wandel routes met hang en wiebel bruggen over de watertjes en de grote en ruige watervallen. Dit is echt ontzettend mooi, maar het werd nog mooier toen we weer boven waren en een broodje gegeten hadden want we dachten we lopen nog maar eens een stuk die kant op.... We hebben tenslotte tijd genoeg en het is hier prachtig dus dat gaan we doen.
Wij lopen en lopen en op eens een splitsing en de weg vervolgde omhoog of schuin omlaag maar wat zullen we doen?
Op dit punt was een boerke zijn dak aan het maaien (de meeste huizen in Noorwegen hebben gras daken) dus wij zo wijzend en vragend van welke kant.
Hij wenkte en gaf het teken van wacht maar even ik kom dus hij van zijn dak af en hij kwam ons toegelopen, wat een ontzettend aardige man.Hij begon te vertellen over Noorwegen en voornamelijk de omgeving waar hij woont. Uiteindelijk wilde we verder lopen maar hij stond erop dat hij ons naar de top van de berg zou brengen en dan zouden we de uitgelegde route weer terug kunnen lopen langs de watervallen omlaag.
Maar wij hadden zoiets van nou dat hoeft niet, u bent hard aan het werk maar hij stond erop en ging zijn busje halen. Dus wij erin en met de Noor op weg naar de top van de berg 2000 meter. Hij vertelde en vertelde en het was echt zo prachtig!
Uiteindelijk na een wandeling weer terug bij zijn huisje en daar gaven we hem een fles Wodka die we hadden meegebracht en hij was dol gelukkig!

Zaterdag waren we naar het Dovrefjell National park geweest met gids op zoek naar de muskusossen.
Dit is het enige land waar ze nog leven en dan in het wild dus wij op zoek.....
Lopen en lopen en lopen een prachtig gebied, maar aan die gids hadden we niet zo veel want volgens mij wisten wij meer door onze voorbereidingen :-) dan hij!! Dus dat kostte ons 1116 Noorse kroon maar dat kunnen we de volgende keer echt wel zelf! En jawel dat blijkt maar dat komt later in het verslagje.
Uiteindelijk hebben we dus muskusossen gezien erg mooi en enorm grote beesten.
Mariëtte, Joost heeft het nu met eigen ogen gezien en is toch overtuigd dat ze nog echt leven!
Uiteindelijk terug gelopen lekker zonnig met veel wind.
Opeens zie ik links een stukje van het pad, een karkas van een muskusos. Geweldig ik heb er wel een beetje een neus voor (ik kan zo als guide gaan werken, maar ik kom gezellig met mijn joostje weer thuis).dus die gids opeens oja dat klopt die ligt daar maar daar stopte ik tot vorig jaar nog wel maar vanaf dit jaar maar niet meer (nou je had zijn ogen moeten zien) echt een stakker want als gids wil je zoiets iedereen laten zien. Hier komen we tenslotte voor!
Afijn een mooie dag en voor de avond hadden we zonder gids een nacht safari in gedachte.
We gaan toch niet weer betalen voor zo’n koekenbakker die van niets weet, ik heb tenslotte boeken genoeg gelezen voor deze reis dus wij om 23.00 uur van huis met de auto een kilometer of 10 gereden zodat we echt in een bebost gebied zouden komen.
Ik achter het stuur en Joost was een echte van tellingen. JAAAAAAAAAAAAH daar heb je een eland ik op een weg in de ankers, radio uit, raampje open, beetje naar voren, beetje naar achteren en jawel een schitterend plaatje!
Maar als je er 1 ziet, wil je meer.
Uiteindelijk een paar uur verder en halve wegen de nacht terug en tot nu toe dus in het wild 2 elanden gezien en Joost denkt dat ie er 3 gezien heeft!?
Van die derde hebben we overigens geen foto dus toen we terug kwamen in het hutje waren we moe en voldaan van een mooie dag!

Vandaag een dagje op pad om te vissen in de buurt van AMOTAN, waar we afgelopen vrijdag al een visvergunning hebben gekocht.
Dit liep allemaal iets anders want plots kwamen we ons boerke tegen die ons vrijdag rond geleid heeft in zijn omgeving.
Dit ging vandaag heel onverwachts verder maar dan liet hij zien waar hij o.a. werkte. Dit was de plek waar hij schoenpoets en leder producten maakten. Hij maakte ook teer verf en had heel mooie met de hand gemaakte kopjes allemaal anders bewerkt en afkomstig van berkbomen.
Uiteindelijk liet hij maar meteen alles zien, van zijn machines, dieren huiden en al het andere moois wat hij daar had.
Maar we kwamen om te vissen dus hij zei kom ik breng jullie want die weg is een paar kilometer, en je moet een slagboom door want het is privé terrein.
Oké leuk, wij zagen dat natuurlijk wel zitten en zo zijn we de dag door gekomen met uiteindelijk 1 forelletje op de kant.
Terug naar huis en na het eten zijn we net de berg waar we vanuit ons hutje op kijken gaan beklimmen om in de sneeuw te kunnen zitten.
Dat viel even tegen want het lijkt dicht bij maar als je eenmaal aan het lopen gaat (bergop) wil dat natuurlijk nog niet zo vlotten, maar ook dit was geweldig en heerlijk koud!
Ik begin al te wennen aan besneeuwde bergen en kou, wie weet ga ik dus echt nog eens mee op snowboard vakantie.

Ondertussen wordt het verslag wel heel lang, maar we hebben mooie dagen achter de rug en voor morgen een dag reizen naar ons volgende verblijf!
Vanuit Voss kunnen jullie dan weer een verslagje verwachten.

Groetjes Kup en Moos

• 19 Juli 2010 - 06:11

Mientje:

hoi
    Wat leuk om zoiets te zien en dat boerke was zeker blij met zijn wodka want daar kunnen hun het niet zomaar kopen.Geniet nog maar lekker van jullie vakantie. liefs mientje

• 19 Juli 2010 - 06:54

Nol:

hastige leuk, zo maak je nog eens iets mee.
    wel uitkijken dat die boer niet hastige zat van de berg afrolt.
    GENIETEN.
    Groetjes Annie en Nol.

• 19 Juli 2010 - 07:47

Liesbeth En Jan:

Hoi Moniek en Joost,
    ik krijg helemaal de vakantiekriebels als ik het verslag lees. Moeten wij ook maar eens een keer naar toe. Klinkt erg mooi. Weten dit natuurlijk al lang van Henk en Mariëtte hun reizen naar Noorwegen. Ben benieuwd of het er nog eens van komt.
    Actieve reis verder en geniet ze. groetjes Liesbeth en Jan

• 19 Juli 2010 - 12:17

Fam.gasj:

moi verhaal,je maakt er toch wel een boekwerk van?en tja wij bescheiden brabo,s,bij da manneke!je ziet maar wat voor moois het opleverd!om toch het aanbod nie af te slaan!echt geweldig!veel genieten nog daar!liefs

• 19 Juli 2010 - 15:46

Hannie En Jan:

Het is geweldig wat jullie beleven daar.Geniet er van met volle teugen.

gr. Hannie en Jan

• 21 Juli 2010 - 13:01

Silvia:

ja, ja....en jullie maar lopen en lopen en lopen en rijden en rijden en rijden.......maar wel weer hele mooie avonturen!!

mmm.....Moniek....aangezien je nu toch minder werkt kun je best wat bij gaan verdienen in Noorwegen. (gna, gna, gna....)

Gr Sil