we zitten in vietnam! - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Joost & Moniek Kuppen - WaarBenJij.nu we zitten in vietnam! - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Joost & Moniek Kuppen - WaarBenJij.nu

we zitten in vietnam!

Door: moniek & joost

Blijf op de hoogte en volg Joost & Moniek

31 Juli 2009 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

hoi hoi,

na lang wachten hier dan weer voor jullie hopelijk een mooi reis verslag!
het heeft even geduurd dus nu weer een verhaal vanaf 26 juli 2009!

allemaal bedankt voor de leuke reactie's..
*toch mooi om te horen dat we nog jong en pas 20 zijn....?!?!

*nana de foto's up loaden kost echt te veel tijd!maar ik heb nu al zin om ze je te laten zien, want ze zijn super!!!

*maartje & bart we hebben jullie mail ontvangen de foto's zijn aan het laden dus na dit verslag kunnen we hopelijk ons neefje luuk zien (maar internet is zo langzaam).

*zussie bedankt voor de sms, fijn dat patrick dat wil en kan doen!

zo nu ga ik dan beginnen met het verslag, ik kan niet voor iedereen een persoonlijke reactie achter laten, want dat kost te veel tijd!

26 juli 2009 in kampot

na een redelijk rustige avond, gingen we gezamelijk ontbijten!
helaas begion het te regenen dus gingen we met z'n allen guitar hero spelen, na een uur was het droog en zei ome hans: we go in 5 minutes dus allemaal snel op en klaar voor een tochtje naar kep, waar we gingen kijken hoe frank kon kite surfen!
echt mooi om te zien!
helaas ging de kite naar een korte tijd de boom in dus met zijn allen helpen en gelukkig zonder kapot te gaan kwam hij weer heel naar beneden.
de geleende auto van scott moest eerder terug dus frank tante annie en wij bleven iets langer en gingen nog lekker genioeten van een verse fruit shake in een strand tentje (wat is het toch fijn he om vakantie te hebben)daarna nog even samen in kep boodschappen gedaan en toen weer terug naar kampot!
toen we aankwamen was het volgende plan al bedacht en stond iedereen klaar om op hun eigen 2 verdiepingen hoge boot)te gaan varen.
dit was echt zo relaxed, echt een mega mooi uitzicht, geweldig weer echt super!
na een lange tocht werd de boot stil gelegd en konden we zwemmen en aan de kant van het water stond een mega palmboom met een touw er aan, dus je snapt het al.
inderdaad de boom in klouteren en aan het touw zwieren en hoppa plons.
toen het eenmaal donker was kwamen we weer thuis aan, en het eten stond al klaar, het was weer erg lekker en veel keus uit krab, kreeft, groene vis , salade vlees enz enz (wij werden echt verwend!!!)de jongens en geertje gingen weer guitar hero spelen, ik ging maar vast op internet zoeken naar een vlucht van saigon naar hanoi....onmogelijk lijkt het bijna en stop maar want het feest beneden in de bar was begonnen!
het was echt mega leuk en gezellig!
veel drankjes werden gemaakt, bier was er voldoende de muziek was top dus een hoop schik was er zeker maar de filmpjes zeggen vooral genoeg hihi!
s'avonds gingen de zwembad lampen nog aan en werd er nog gezwommen door joost en tante annie, erg leuk!
het feest duurde voor joost en dave tot 04.00uur terwijl dave om 05.30 met de motor naar vietnam moest om gaan te werken!?
slapen.....

27 juli 2009
de ochtend kwam moeizaam op gang na de lange avond vol met feest en alcohol.
iedereen was zwaar moe en gingen we maar weer guitar hero spelen!

smiddags zijn joost en ik samen op de brommer gaan rijden!
wij samen op pad, wegen van zand en kuilen, bruggetjes waar we geen raad mee wisten!
uiteindelijk ver buiten kampot, zien we echt hele mooie rijst velden.
hier zijn de locals aan het werk, en wij er op af.
de motor af, want deze weg was niet te berijden.
hoe dichter we in de buurd kwamen, hoe meer ze zwaaiden en hello riepen.
zo grappig want ik geloof niet dat ze vaak blanke toeristen gezien hebben.
eenmaal de schoenen uit, staand in het rijst veld, tot je knieen in de klei grond werden ons de bossen rijst aan gegeven en hup zo konden we een middagje mee aan het werk maar we koinden niet de hele middag blijven want om 17.00 uur zouden we vanuit kampot gaan vertrekken richting sihanouk ville.
na een goed uurtje kwamen we daar aan, een kamer gezocht en op naar het strand waar we een gezellige avond hebben gehad met een bbq en lekker drinken.
laat op de avond terug richting de kamer werd er nog een massage uurtje ingelast voor 7.00 dollar een uur je hele lichaam!
slapen slapen.

28 juli 2009 sihanouk ville
gisteren zijn we dus naar sihanouk ville vertrokken om vandaag te gaan duiken!
met eigen prive gids frank en hij kon een mega mooi prijsje maken dus we betaalde alleen de benzine van de boot en het eten op de boot!
erg leuk om dit te gaan doen, maar eerst op de boot een tocht varen van bijna 2 uur (toch maar even een zee ziek pilletje gepakt voor het geval dat....)toen we eenmaal op het eiland koh rung samloem aan kwamen hadden we onze eerste duik met de basis oefeningen op een diepte van 2 meter!

hierna gingen we lekker lunchen, en omdat we nog tijd over hadden gingen we volleyballen met de cambodjanen die ook werkzaam zijn bij de zelfde duik school waar frank dit geregeld had.

op de boot weer varen naar de tweede duik plek.
ik hield het hier voor gezien, ik vond het niet zo prettig onder water met het idee ik niet snel boven zou komen maar frank was een mega goede instructeur dus daar lag het zeker niet aan!

ik ging hier dus snorkelen met taya en de cambodjanen die nog op de boot zaten, dit vond ik geweldig want zo kon ik direct weer boven water en ze lieten al snorkelend van alles onder water zien en legde goed uit wat er te zien was!
joost heeft genoten van de duiken die hij gemaakt heeft!
terug op land in sihanouk ville.

de reis terug richting kampot, hier reden we langs rikitikitavi een restaurant waar je zwaar lekker kunt eten, maar het kan wel 2 uur duren voor je het krijgt, dus wij besteld vlug naar huis, douchen, terug en het eten werd gebracht!

s'avonds nog even film gekeken, en op tijd naar de kamer voor de backpack die weer ingepakt moest worden voor de volgende reis naar vietnam!
wij de tassen om gekiept, stapeltjes gemaakt de tas er weer bij WHOOOOOOOOOOOOOOOW een joekel van een spin, gelukkig sliep tante annie nog niet dus die maar even geroepen.
gelukkig kwam ze kijken en pats ze sloeg 'm zo dood!
wat een held he onze tante annie!
uiteindelijk alles klaar voor de laatste nacht in kampot en zo konden we weer lekker gaan slapen.

29 juli 2009

vroeg op, iedereen ging nog lekker mee ontbijten (echt super aardig)en om 09.00 uur verterekken we naar een afscheid van kampot met de taxi naar phnom penh.
na 3 uur kwamen we aan!
geertje en frank jullie moeten echt een taxi burotje gaan beginnen want jullie gemiddelde snelheid lag echt mega hoog en de top snelheid heeft hij lang en breed niet gehaald hihihi dus jullie zijn echte top drivers zelfs achter in julli 4x4 over de spring bulten weg was het nog beter!
eenmaal in pp aangekomen bij de bus terminal kochten we direct een ticket voor de bus naar saigon!
deze bus vertrok om 13.30 pm dus we hoefden maar ander half uur te wachten.
wij nog even over de markt en de laatste boodschapjes gedaan in de super markt.
zien we daar in eens een bak mega lekker ijs staan, maar dat was echt teveel voor ons dus wij die gekocht bekertjes gevraagd en het personeel op bekertjes ijs getrakteerd!
ze waren ons zo dankbaar en waarschijnlijk nog nooit mee gemaakt!
zo dan zitten we alweer in de bus naar vietnam, jammer dat we cambodja gaan verlaten maar vietnam belooft ook veel moois dus dat komt wel goed.
de reis verliep goed en bij moc bai gingen we de grens over.
bioj de grens overgang was het super chaotisch, in de bus uit de bus tassen door de scan, langs de dokter om getempratuurd te worden, nagekeken te worden of we geen gele kin hebben of er ziekjes uit zien nou dit was niet z'n succes maar wel weer een hele mooie belevenis!
na 2 uur mogen joost en ik verder poehhhh dat is dan toch wel echt fijn hoor!
de bus verder gepakt naar ho chi min city en daar kwamen we uiteindleijk dooor het enorme nood weer om 21.00 uur aan.
we hebben lekekr in de lonely planet een goed hotel gezocht zodat we meteen wisten waar we heen moesten vanaf de bushalte waar we uit moesten.

warm water YOEHOEIIIIII de eerste keer sinds 2 weken douchen onder warm water!
papa jij snapt wel dat ik het elfenmeer douche moment record heb verbroken hahaha!
s'avonds de stad verkennen en het is mega cool.ook alvast voor morgen de trip naar de cu chi tunnels geregeld.

30 juli 2009

vandaag werden we om 07.30 opgehaald om naar de cu chi tunnels te gaan.
de rit duurde ongeveer 1.5 uur maar onderweg stopten we ook bij een werkplaatsje waar de locals schilderijen, noodlebakjes, beeldjes en vaasjes met de hand maakten.
in sommige werkjes zat wel 6 maanden werk. onze gids voor vandaag is jacky. Hij heeft zelf de oorlog meegemaakt dus kan ons daar alles over vertellen. een heel klein beetje informatie. Tijdens de oorlog van vietnam groeven de vietnamezen ondergrondse tunnels waardoor ze veilig waren voor de amerikanen en hun gif gas bombardementen. deze tunnel hadden verschillende dieptes 1e verdieping 3 meter diep. 2e verdieping 6 meter en da 3e verdieping was 10 meter diep.
ondergronds waren kamers, eet ruimtes, slaap ruimtes en zieken huisjes gebouwd uit gegraven waar ze 24 uur per dag leefden.
we zagen allerlei soorten vallen die ze inen rondom de tunnels gezet hadden om de amerikanen tegen te houden!
de tunnels zijn voor de toeristen extra verbreed, maar de echte smalle tunnels zijn nog zichtbaar.
jacky vroeg joost om zich in een smalle tunnel te wurmen, en dat lukte!zo heeft joost het echte gevoel ervaren en na hem dacht een dikke armerikaanse dat ook te kunnen (niet dus, na veel pijn en moeite zat ze in de tunnel, maar eruit ging niet!)en na veel getrek en gesjouw was zei eruit, maar was het de rug van joost die het bijna begaf.
vervolgens gingen we met de bus terug en stopten we onderweg uit bij het oorlogs museum.
hier over ga ik niet veel vertellen want het was echt heavy en shockerend wat we daar gezien hebben.
dit kun je niet begrijpen alleen als je dit gezien hebt of zelf veel van de vietnamese oorlog af weet (echt een nare ervaring, en het laat veel vragen bij je achter)
het ergste beeld wat we nu nog hebben zijn de verminkte mensen en kinderen en nakomelingen die door de gif bommen getroffen zijn.
hier hebben we het snel gezien, omdat we er niet zo goed tegen kunnen en gaan weg richting een tentje om even lekker wat te gaan drinken, vervolgens te voet door de stad en 2 tempels bezocht.
savonds nog lekker in de stad gegeten en rond gewandeld en genoten van de vele en vele brommers die hier te zien zijn.

later op de kamer gebeld naar maartje want zei is vandaag jarig, en natuurlijk uit volle borst lang zal ze leven gezongen!

31 juli 2009

vandaag hebben we een rustig dagje waar we lekker van gaan genieten en de reis naar de volgende plek gaan voorbereiden.

nu gaan we er weer vandoor, want het is weer mega warm en gaan lekker op de fiets ho chi min city verkennen en langs het postkantoor want die blijkt hier geweldig mooi te zijn.

heel veel groetjes van ons

en tot het volgende reis verhaal.

• 31 Juli 2009 - 04:40

Luc:

Hejo kup en moos!

Jullie hebben weer een aantal vette dagen achter de rug zeg! Wij zijn ook in Saigon naar dat oorlogsmuseum geweest en dat is inderdaad zwaar deprimerend wat je daar allemaal ziet. Verder leuk om te horen hoe jullie over de dagen met ons schrijven! Het was echt gezellig dus kom in Nederland maar snel een keertje op bezoek.

Geniet nog van jullie reis samen,

Gr Luc & de rest

• 31 Juli 2009 - 07:11

Nana:

Wat superrrr leuk om te lezen! Allemaal herkenbare punten voor mij, dus ik ben lekker zelf ook weer even op reis!
    Geniet dame en heer & die foto's kunnen wel wachten hoor, tot midden augustus ongeveer :p
    Kussen!

• 31 Juli 2009 - 07:13

M&M:

Hoi Joost en Moniek
    Wat zullen jullie nog veel te vertellen hebben als je thuis bent.
    Jullie maken echt veel mee maar geniet er lekker van en horen het wel als je thuis bent.liefs M&M

• 31 Juli 2009 - 08:08

Bart En Maaike:

Wat een super vette dagen hebben jullie de rug :) Ik ben nu al benieuwd naar al de verhalen:P Geniet er van! veel plezier en wij gaan alvast oefenen met GH3 want blijkbaar zijn jullie nu experts! Groetjes uit Boekel en tot snel

• 31 Juli 2009 - 09:09

Grietje:

Tof man al die verhalen! Zo te zien vermaken jullie je in elk geval wel. Las net trouwens dat de rest ook in Cambodja zit, dus hopelijk heb je hen ook allemaal namens ons de groeten gedaan. Dacht effe dat alleen ome Hans er zat! Anyway, geniet nog van de rest van jullie reis!

Liefs grietje (en rest)

• 31 Juli 2009 - 09:38

Ine:

Ha Moniek en Joost

Echt super om mee te kunnen genieten van jullie avonturen.Leuk dat jullie steeds de moeite nemen om iedereen op de hoogte te houden.Ik verheug me al op het volgende verslag

• 31 Juli 2009 - 15:33

Boekelsblond:

erg mooi om dit alles te lezen!we volgen twee dezelfde reisverslagen,alleen de dagen zijn anders.janne,s vriendin is ook in hanoi.vind het helemaal geweldig wat jullie doen!lekker met een brommertje,en zo een boel mooie avonturen beleven,echt super!wens jullie nog veel moois toe!grtjs fam.gasj.xxxxx

• 31 Juli 2009 - 18:03

Dory:

Nou nou en wij maar werken, wát en vakantie hebben jullie!! Het is je van harte gegund hoor en ik hoop dat jullie nog veel avonturen mee maken want het is super leuk om te lezen. Goeie reis verder en geniet ervan samen!!

Lieve groetjes Dory.

• 31 Juli 2009 - 19:08

Jan Bolwerk:

Wij merken wel dat jullie het prima voor elkaar hebben.
    Nog veel plezier verder.
    groetjes, Hannie / Jan

• 31 Juli 2009 - 19:51

Peter&dorethe:

he samen. we lezen net jullie verslag. geweldig man. we hebben jullie ge sms t, maar weten niet of dat aankomt. we zijn een paar keer naar huis geweest voor die kleine luuk, en tygo zun verjaardag. alles gaat goed. luuk groeit als kool, dus wij hebben ook un goeie vakantie. we hebben 150 km. gelopen en het gaat goed. we hebben een mooie camping met karpervijver gehad. iets voor jullie misschien, of is dat te gewoon na deze reis. wat doen jullie ervaring op van andere landen, ik zeg net tegen papa, super om dat zo mee te maken. fijne reis verder...groetjes van ons.

• 02 Augustus 2009 - 12:37

Elly:

Wat een geweldige reis maken jullie zeg.Ervaringen om nooit meer te vergeten.Het is inderdaad indrukwekkend om op plaatsen te zijn en te zien waar zoveel dingen gebeurd zijn.Geniet van het land,de mensen en alles om je heen.Nog heel veel plezier.Groetjes Elly

• 02 Augustus 2009 - 16:20

Patrick En Judith:

Heej vakantiegangers,
    Jullie mailtje hebben we ontvangen. mama gaat nog even goed zoeken naar jullie gegevens. Anders evt. ook vluchtnummer door mailen. Komt allemaal in orde.
    Leuk op zo'n boot. Ben benieuwd naar de foto's.
    Tot snel weer zussie en schoonbroer.
    Heeeeeel veeeeeeeel groetjes uit Veghel en schijndel natuurlijk.
    Doei Doei