Van Whistler naar Wells Gray NP - Reisverslag uit Vancouver, Canada van Joost & Moniek Kuppen - WaarBenJij.nu Van Whistler naar Wells Gray NP - Reisverslag uit Vancouver, Canada van Joost & Moniek Kuppen - WaarBenJij.nu

Van Whistler naar Wells Gray NP

Blijf op de hoogte en volg Joost & Moniek

30 Mei 2017 | Canada, Vancouver

Vanaf whistler volgen we route 99. We zijn nog maar net weg uit Whistler en rijden al snel langs bergmeren met besneeuwde bergtoppen wat een prachtige weerspiegeling geeft in het water. Na een klein half uur, rijden we Nairn Fall Provincial Park in en we stoppen voor een wandeling. We lopen een pad langs een ruige rivier af tot we uiteindelijk bij een waterval komen.

We boffen met het weer. De zon schijnt en het is zelfs warm. Over een smalle bergweg rijden we naar de top van de berg waar we ons campertje bij Joffre lakes in de sneeuw parkeren om lekker boterhammetjes te eten. Na de lunch zien we dat er een trail is naar lower Joffre lake. Door de sneeuw lopen we tot we bij het meer zijn. Je kunt vanaf lower Joffre lake ook nog 3,5 uur verder lopen naar Upper lake, deze slaan we over.

We rijden verder en dan zien we een herkenningspunt. Een week voordat we naar Canada vertrokken was er een wegversperring door een lawine. Nu wij dit punt naderen zien we dat de weg reeds sneeuwvrij is gemaakt en kunnen we dus onze reis voortzetten. Wat een prachtige weg en wat een weer! Bijna in Lillooet zien we in de verte een aantal auto's stil op de weg staan. We hopen op een beer of een ander dier maar we zien niets. De mensen komen langzaam uit hun auto's en al snel gaan de geruchten dat er iemand van de top van de berg is gevallen. Het duurt en het duurt maar gelukkig hebben we stoeltjes bij en zitten we op de weg te wachten tot de weg vrijgegeven zal gaan worden.

Als ik dit verslag verder typ weten we dat er inderdaad een local (de uitvoerder op het project, bij werkzaamheden op de top van de berg) naar beneden is gevallen.
In de bergen zie je vaak netten tegen de bergwand die de gevallen rotsblokken op vangen. Ze waren de netten aan het plaatsen vanaf de top toen er een grote rol van die netten is gaan rollen en daar is die man in verstrikt geraakt... verder maar geen details. Verschrikkelijk! De inspectie moest hun werk doen en alle andere opruim werkzaamheden werden in gang gezet. Voor ons zat er niets anders op dan wachten.

Eindelijk werd na ruim 5 uur de weg nog voor het echt donker werd om 21.00 uur vrij gegeven. En door... Om 21.30 hebben we ons campertje op een gratis campground geparkeerd. Saar lekker naar bed en wij zijn bij het kampvuur gaan zitten. We raakte aan de praat met 4 Canadezen die oorspronkelijk uit Nederland (Hengelo) komen, maar ze zijn al ruim 50 jaar geleden geëmigreerd. Ze nodigen ons uit om de volgende ochtend mee te gaan wandelen. Een trail die we anders nooit gevonden hadden met als eindpunt een "zen" plek voor de monniken uit de omgeving. Bijzonder!

Na de wandeling en een boterhammetje gaan we door het dorpje Lillooet tot we bij the old bridge komen. We gaan de brug over en zien een heel groot nest op de brug. Als we de brug weer terug overgaan, zien we een roofvogel met witte kop vliegen. In de middag zijn we door gereden richting Kamloops.

We zijn gestopt bij een campground vlak voor het dorpje Savona. Saar gaat 2 oude Canadezen even "hi" zeggen. Ze brabbelt wat heen en met handen en voeten heeft ze schik met hun. We gaan toch maar even kijken en al snel zitten we gezellig te kletsen over het leven in Canada. Saar ondekt dat de oudjes net zoals Saar ook op crocs lopen. Lesley het oude omaatje heeft aap speldjes op haar crocs en Saar zit hier dan ook mee te spelen. Als Saar dan een aapje voor op haar eigen crocs krijgt is ze letterlijk apetrots. Het feest is helemaal compleet als ze een waterijsje krijgt!
Na het eten gaat joost nog even zijn hengeltje uitgooien maar helaas zonder resultaat.

Zondagochtend zitten we buiten te genieten van een bacon and eggs ontbijtje. We vertrekken vroeg door het woestijnachtige gebied en in kamloops pakken we een korte stop bij de lokale vlooienmarkt mee. Joost scoort nog wat kunstaas voor het vangen van snoeken. We gaan weer verder en de eindbestemming is Clearwater omdat we het Wells Gray N.P. in willen.

Het rijden gaat voorspoedig en we besluiten om zelfs al het park in te gaan. Uiteindelijk stopt de verharde weg en na 24 kilometer gravelweg komen we bij een campground in de wildernis. Een prachtige plek om te overnachten, maar eerst een kampvuur.  We gaan met zijn drietjes hout sprokkelen en het kloven laten we aan joost over. Verse kipfiletjes boven het vuur en de komkommer en tomaatjes maken het compleet.

De volgende ochtend recht door Wells Gray provincional park. Hier heb je veel hoge watervallen en het Clearwater lake. We hebben Spahats Falls, Helmcken Falls, Dawson falls, en de Maul Falls trails gelopen. Allemaal komen ze uit bij verschillende gave watervallen. Maul Falls is een waterval waar je achterdoor kunt lopen maar er komt zoveel ijswater naar beneden dat het niet te doen is. WOW, kletsnat.

De weg naar Helmcken Falls was er ook een om niet snel te vergeten. We shot some bears! With the camera

• 30 Mei 2017 - 07:04

Judith:

Ha lieve Moniek Joost en Saar,

Wat een mooie verhalen om te lezen.
    Fijn dat jullie het goed maken.
    Ik wacht weer op jullie volgend verslag.
    Saar je krijgt een dikke handkus van Janne.
    Hele goede reis nog...
    Groetjes Judith

• 30 Mei 2017 - 07:46

Mieke:

hoi Joost Moniek en Saar wat een avontuur en mooi om te lezen hoe Saar het doet.geniet er van . en tot de volgende keer.

• 30 Mei 2017 - 11:08

Dorethe Kuppen:

Hallo lieve buurtjes.hier is alles okee. We zijn 5 daagjes naar zee geweest en hebben prachtig weer gehad. 30 graden. Maar het is niks met wat jullie beleven. Geweldig. En als ik dan die natuurdingetjes hoor....wauw ik word bijna jaloers
    Het zal wel een zeearend zijn geweest. Prachtig man. Veel plezier nog en een dikke kus voor Saar. En ook voor jullie.XX pap en mam

• 30 Mei 2017 - 12:45

Elfi:

Wat een avontuur. Geweldig. Top dat Saar het zo goed doet. Kleine vriendenzoeker, zo leuk.

• 30 Mei 2017 - 18:07

Peter En Mieke:

Wat een prachtige reis maken jullie toch. Leuk hoe Saar iedereen om haar vinger wind. Ik weet wel dat jullie er geen foto's bij willen zetten maar ik mis ze wel. Misschien toch af en toe een paar foto's???
    Groetjes Peter en Mieke

• 30 Mei 2017 - 21:06

Sebastian:

Gave verhalen zeg :) Echt leuk! (behalve dan dat die meneer de berg af gerold is...)

Op naar de volgende, en heel veel plezier weer!

(huis staat er nog trouwens, net gecheckt).

• 30 Mei 2017 - 22:07

Nana:

Wat genieten, ook voor ons door mee te lezen! Kussen uit Den Bosch!

• 03 Juni 2017 - 08:56

Lotte-Carlijn & Sebastiaan:

Woooooww saar frientinnetje!! Jij hept egt een super fette fakansie! Let je wel op bei tie swarte beere? Ik wil je wel nog knuvvele als je weer thuis bent! Ik ben egt wel jaloers. So hoog op een hoooge berg ook, was het niet heel kaut?. Gniet erfan, kusje Lotte-Carlijn.

Sebasiaan geniet van de filmpjes op de app:)

Dag lieve vriendjes, wij vinden het ontzetten leuk om te lezen. Let gvd wel op daar met die 2 vrouwen , ik wil jullie heel terug zien, hedde bearspray bij? Je zult vast de nodige voorbereidingen gedaan.

Geniet van de vakantie.
    We missen jullie.